25/1

Min förlossningsberättelse.

Det hela började med att jag fick magknip och vaknade strax före 5, natten till söndagen,
gick upp för att gå på toa och dricka vatten och efter det var det omöjligt att somna om
jag försökte lägga mig ner men det gjorde så ont, spände och strålade ut i benen.
Jag vandrade in och ut ur sovrummet några gånger för att jag kände mig så löjlig som inte kunde somna om,
Men efter en stund förstod jag va som höll på att ske, vilket jag blev otroligt glad över.
Kände direkt att jag ville bada, hade ju badat mig igenom hela graviditeten, så fort jag hade ont eller behövde slappna av så badade jag- gärna flera gånger om dagen.
Men klockan var inte ens fem på morgonen och jag tänkte "grannarna kommer bli tokiga om jag börjar spola vatten innan 5 en söndags morgon" men jag struntade i grannarna och tappade upp ett bad.
Och sen så bytte jag vatten stup i kvarten för att hålla värmen.
 Vid 7 tiden smög jag upp och in till sovrummet för jag tänkte hämta en bok så jag kunde läsa lite så länge.
Då vaknade james till så jag sa till honom "jag tror vi kommer få en bebis idag"
han blev förvånad och små nervös men jag sa åt honom att somna om, jag tänkte bada några timmar.
Men stackarn kunde inte somna om så han sprang in till mig med jämna mellan rum och frågade om han skulle ringa till bb, men jag sa bara nej inte än.

Jag hade värkar med jämna mellan rum under hela morgonen och det var nog det som gjorde james nervös, att lillan skulle födas hemma för att jag var så envis och inte ville åka in.
Efter ett tag ropade jag på james och bad honom komma med min hårborste, " måste kamma håret tänkte passa på att göra en hårinpackning när jag ändå sitter här"
Haha då trodde han nog jag hade tappat förståndet, men han gjorde som jag sa.
Lite efter 8 på morgonen ringde james till förlossningen och dom frågade hur jag kände mig och om jag ville komma in, vilket jag inte ville. Så hon bad oss ringa tillbaka när jag kände att jag ville åka upp.
james somnade på soffan och sov en timme ungefär medans jag fönade och plattade håret.
jag vet vad ni tänker, sjuka jävel .. men att tänka på något annat än värkarna var nog det bästa jag kunde göra.
vid 10 tiden låg jag i sängen och försökte sova lite, vilket inte är helt lätt när värkarna kommer med 3 minuters mellan rum, men några minuters sömn blev det .
 
Vid 11 tiden sa james åt mig "nu startar jag bilen och sen åker vi in till förlossningen" 
egentligen ville jag inte åka in än eftersom jag var rädd att dom skulle säga "du är öppen 1 cm åk hem igen" 
men vi åkte in och dom undersökte mig och jag var öppen 4 cm. 
Alla på förlossningen berättade hur duktig jag hade varit som hade kämpat mig igenom 4 cm hemma, vilket jag själv tyckte va lite.." 6 cm kvar..." 

Dom frågade om jag ville bada, vilket jag självklart ville (jag såg ut som ett russin) 
Så dom tappade upp ett bad och jag badade ungefär 2 timmar, 
när jag hade badat ett tag så blev det jobbigare och jobbigare att andas som "man ska" 
så vid ett tillfälle när jag typ hyperventilerar så säger james till mig "älskling du måste andas så här" och andas som man ska, haha då blev jag tokig " KÄFTEN" 
Men det var nog det enda elaka jag sa till james under hela förlossningen, trodde att jag skulle bli en riktig bitch mot honom men istället blev det tvärt om han inte höll min hand blev jag helt förstörd ville känna att han va där hela tiden. 
 När dom undersökte mig efter jag badat var jag öppen 8 cm, då var jag glad " 2 cm kvar."
 
Efter badet,det var då jag kände att de blev jobbigt. Smärtan innan klarade jag av men nu började den bli för mycket, så jag bad om epidural - vilket jag skulle få men så länge fick jag pröva den omtalade lustgasen.
Och om jag blev förälskad, den tog inte bort smärtan men eftersom jag blev dåsig så kändes det "helt okey"
och jag skulle bara ta när jag hade värkar, och vid ganska många tillfällen fick james säga åt mig "men älskling, har du verkligen en värk nu ?"
jag blev tyst några sekunder och fnittrade sen "nej." och slutade andas in.
Sen kom det in en läkare som skulle sätta i epiduralen, vilket jag var jätte tacksam över och jag minns inte mycket av vad som hände just då, men vet att jag uppfattade att james tyckte det var jobbigt.
Efter som det måste vara så sterilt när man sätter in det i ryggen så använder dom operationsduk och läkarnen har operationskläder så det såg nog ut att vara ett större ingrepp än det var.
 
dom satte in epiduralen klockan 15.00.
Läkaren förklarade för mig att det skulle ta ca 15-20 minuter för den att få full effekt.
Och strax efter att han lämnade rummet så får jag kryst värkar.
Och den smärtan går inte att beskriva, fruktansvärt.
jag minns att jag skrek rätt ut "det känns som jag ska skita på mig!!!" haha.
Och efter ungefär 7 krystvärkar, 15.18 så kom våran lilla tjej ut.
Helt underbar och så otroligt fin från första stund.
All den hemska smärta som jag känt var som bortblåst.
Jag grät som en tok, hon var ju så fin och hon var vårat alldeles egna mirakel.

Och eftersom att det knappt hunnit gå 20 minuter från att jag fick epiduralen tills att hon föddes så vet jag inte hur mycket nytta jag egentligen hade utan bedövningen, men den hjälpte mig nog lite.
Jag kunde inte slut pussa på henns fina lilla huvud, där låg hon äntligen på min mage.
En helt otrolig känsla att föda barn, en hemsk smärta men samtidigt den bästa smärtan jag känt.
Allt man känt var som bortblåst, jag hade fått världens finaste dotter.

Efter en stund lyfte dom bort henne från min mage för att torka av henne osv,
då tittar jag ner och jag kan se mina fötter, jag skrek rakt ut " james!james! titta, min mage är borta"
Bara på några minuter .. vilken chock och vilken lättnad, jag kunde se mina fötter igen. haha.
Efter en timme ungefär så vägde dom henne och mätte.
Hon vägde hela 3900g och var 50 cm lång.
Och efter det fick vi fika, det var nog dom godaste mackorna jag ätit i hela mitt liv och den godaste saften, men hade väldigt svårt att äta- Jag hade ju min lilla tjej vid bröstet som låg där och såg så underbar ut.

Den absolut bästa dagen i mitt liv, när min dotter föddes.
16/1 - 2011.
Millie-Rose Majken Holland.








/freja


Kommentarer
Postat av: Jennifer Lindgren

Såg dig på En unge i minuten i måndags :)

Hoppas allting går bra med lilla Millie :)

2011-04-08 @ 17:43:22
URL: http://jenniferlindgreen.blogg.se/
Postat av: Jennifer Lindgren

Såg dig på En unge i minuten i måndags :)

Hoppas allting går bra med lilla Millie :)

2011-04-08 @ 17:44:24
URL: http://jenniferlindgreen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0